
Speedway Ekstraliga uważana jest za najsilniejszą żużlową ligę na świecie. Corocznie przed inauguracją sezonu padają rozmaite propozycje dotyczące kształtu reformy rozgrywek. W istocie jednak zdecydowana większość postulatów dotyczy jedynie zmian o charakterze sportowo-marketingowym. Sport żużlowy jest sportem specyficznym, dlatego niezbędne są specyficzne narzędzia służące do zarządzania ligą. Wyniki ostatnich badań dotyczących kształtu rozgrywek oraz sposobu zarządzania ligą przedstawione zostały w Ekonomii Speedwaya pod adresem http://www.zuzel.waw.pl/index.php?id=8&ac=22.
- We wszystkich centralnie zarządzanych ligach sportowych podkreśla się znaczenie zjawiska competitive balance – równowagi konkurencyjnej dla funkcjonowania ligi. Im liga jest bardziej wyrównana, tym osiąga większy sukces jako produkt. W swoim opracowaniu odwołuję się do koncepcji amerykańskich lig: NFL, NBA i NHL. Jeśli udziałowcy spojrzą na ligę jak na jeden produkt, wówczas polski żużel może ujawni swój wciąż ukryty potencjał – mówi Wojciech Jankowski, wiceprezes Warszawskiego Towarzystwa Speedwaya, autor badania.
Do najważniejszych tez stawianych w analizie należą:
- znaczenie równowagi konkurencyjnej dla funkcjonowania ligi (ang. competitive balance),
- struktura przychodów klubu od strony ligi,
- dzielenie się wpływami z biletów (ang. gate sharing),
- motywacyjne aspekty transmisji telewizyjnej,
- podatek od luksusu (ang. luxury tax),
- wprowadzenie zmodyfikowanej drabinki płacowej (ang. salary cup),
- zastosowanie KSM do wyrównania potencjału drużyn.